zondag 13 oktober 2013

Inspiraties uit Budapest

Waardoor word jij geïnspireerd?
Bij mij gebeurt dat wanneer ik in gesprek ga of door de dingen die ik om me heen zie.
Mijn eerste baan was in de bouw op de bouwplaats. Ik heb daar o.a. geleerd goed te kijken. Dit gebruik ik nu ook dagelijks en zeker tijdens een reis naar het buitenland.
Begin oktober ben ik in Budapest geweest en voldoende geïnspireerd geraakt om dit in een blog-bericht weer te geven.



We zijn naar Gellert Spa geweest waar ze thermale baden hebben gevuld met bronwater. Het gebouw is in Art Nouveau stijl en in het interieur kwamen we deze patronen tegen op de wanden en plafonds. Overigens zie je dit soort patronen in veel oude gebouwen terug, het parlementsgebouw zat er vol van en dat uit de hand geschilderd, schitterend!
Het zou zo toegepast kunnen worden voor stofontwerpen.


In Budapast moet je niet komen om te shoppen voor aparte winkeltjes, maar winkels van de gevestigde merken vind je er wel, met name in de shopping malls.
In het centrum word je overstolpen door souvenirwinkels. Er worden veel tafelkleden verkocht die ajour (=open) bewerkt zijn en/of geborduurd. Onderstaand borduurwerk kom je er veel tegen. Ik hou er van en het is niet te betalen! Logisch want het is handgeborduurd.
Ik zie dit borduurwerk wel terug in het achterpand van het bovenste gedeelte van een colbert met glanzende stof en dan zo dat het in een puntje naar beneden loopt zoals bij western bloezen.  



Bovenstaand een bewogen beeld van Swarovski kristallen die op een spiegelwand zijn geplakt. Misschien kan ik dit ooit als achtergrond ergens voor gebruiken.

Op de kleding en in de sieraden van de Israëlische ontwerpster Michal Negrin zijn op de juiste plekken Swarovski steentjes geplakt. Haar stijl is heel romantisch, ze maakt gebruik van foto beelden in de kleding. Alles was schitterend, het hele concept was goed uitgedacht en kwam overal in terug, zelfs in de soort van poppenkast-poppetjes die je ook in de etalage kunt zien rechts onder op de foto.  





De laatste drie foto's zijn genomen bij een expositie.
Bovenstaand een originele manier van pimpen. De wattage-stof is tussen de blouse gezet.

De enorme lamp bestaat uit elektriciteitsdraden die d.m.v. macramé geknoopt zijn. Aan het uiteinde van elke draad zit een klein lampje.



De doorzichtige stof van deze jurk is op de borst voorzien van verschillende stukjes kant, leuk idee!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten